3 manieren waarop zandlopers je helpen met gymles geven

3 manieren waarop zandlopers je helpen met gymles geven
3 manieren waarop zandlopers je helpen met gymles geven

Ik weet nog goed dat ik in mijn beginjaren als gymleerkracht handen, oren en ogen tekort kwam in de zaal. Allerlei randzaken kostten veel aandacht, tijd én energie, waardoor een gymles zo voorbij was. Op de achtergrond was ik in gedachten bijvoorbeeld steeds bezig met:

  • Dat groepje moet straks wisselen van tikker
  • ‘Hoe lang duurt deze ronde nog?’
  • ‘Wanneer wisselen zij van stoeipartner?’

Doordat ik mij daar mee bezig moest houden, kon ik mij minder focussen op het daadwerkelijke lesgeven. Aan het einde van weer een voorbijgevlogen les dacht ik soms: wat hebben ze nou eigenlijk geleerd?

Klinkt dat bij jou ook bekend in je oren?

En wat als ik je nou vertel dat er een oplossing is, waardoor leerlingen zelf belangrijke taken kunnen uitvoeren?

En jij je dus veel meer kunt concentreren op het lesgeven? Waarbij je ook nog eens de zelfstandigheid van je leerlingen bevordert?

Door zandlopers tijdens je gymles in te zetten, kunnen leerlingen bepaalde taken zelf makkelijk uitvoeren:

  • Wisselen van functie
  • Wisselen van partner
  • Prestatie bijhouden

Wisselen van functie

Zet bijvoorbeeld een zandloper van 1 minuut neer bij een tikspel. De tikker heeft 1 minuut de tijd om zoveel mogelijk lopers te tikken. Is de minuut om? Dan kiest de tikker zelf een nieuwe; deze draait de zandloper om en het spel begint. Zo voorkom je een tikker die niet meer dan 4 lopers af krijgt en doodmoe door moet blijven gaan.

Wisselen van partner

Ben je bijvoorbeeld aan het stoeien om een bal? 10 minuten lang met dezelfde partner wordt dan snel saai. Zet een zandloper van 2 minuten neer in het veld. Is de tijd om? Kies dan een nieuwe partner.

Zandlopers inzetten tijdens je gymles
Zandlopers in verschillende kleuren en doorlooptijden

Prestaties bijhouden

Door een zandloper te gebruiken, kunnen leerlingen zelf hun prestaties bijhouden:

  • Hoeveel keer kan ik scoren binnen 30 seconden?
  • Hoe vaak lukt het om touwtje te springen binnen een minuut? Bij mij konden leerlingen bij de Club van 100 horen: kon je binnen een minuut 100x touwtje springen? Dan hoorde je vanaf dan bij de Club!

Al deze voorbeelden kun je natuurlijk ook zelf bijhouden met je stopwatch. Maar het mooie aan zandlopers is, is dat leerlingen het nu gemakkelijk zelf kunnen regelen. Dat vinden zij mooi om te doen, én jij houdt tijd over!

Bonus: Zelfregulering

Elene geeft via Facebook aan dat zij de zandlopers ook gebruikt voor de leerlingen met een beperking die een laag energielevel hebben, maar wel heel fanatiek zijn. Als het even niet meer gaat, gaan zij naar de kant en zetten de zandloper. Hiermee voorkom je dat ze zichzelf compleet voorbij rennen en houden ze de gymles beter vol.

Voordelen van een zandloper in je gymles

  • Makkelijk te bedienen door leerlingen. Geen gedoe met knopjes van een stopwatch, resetten wat niet lukt etc. Zandloper omdraaien en spelen!
  • Visueel hulpmiddel: Als je een grote versie hebt kunnen tikker en lopers al spelend zien hoeveel tijd er nog over is.

Tips voor gebruik

  • Als je kunt kiezen, kies dan voor de grotere uitvoeringen. Zie het voorbeeld hierboven als visueel hulpmiddel.
  • 2 zandlopers bij tikkertje; het kan bijvoorbeeld zo zijn dat de tikker al iedereen getikt heeft, voordat de tijd verstreken is. Door de tweede zandloper, kan de volgende tikker al starten (of je laat de huidige tikker natuurlijk nog een keer proberen in de overgebleven tijd).

Waar kun je ze kopen?

Een zandloperset met zandlopers van 1 t/m 15 minuten is bijvoorbeeld bij Janssen en Fritsen te koop. Nijha en Sport ’81 hebben zandlopers in verschillende kleuren te koop; zo kun je makkelijker onderscheid maken tussen de verschillende doorlooptijden (30s, 1min, 2 min, etc.) van de lopers.

Gebruik jij al zandlopers tijdens je gymles?

Hoe zet jij ze in? En heb jij nog handige andere functies waarvoor je ze gebruikt? Laat het hieronder weten in een reactie!

Gerelateerde artikelen

Reacties