De Kracht van Ademhalingstechnieken in de Gymles

Ademhalingstechnieken-in-de-Gymles

Ik ben heel blij om te zien dat de eerste aanmeldingen binnenstromen voor onze nieuwe online cursus ‘Yoga in de Gymles‘.

En ik kan niet wachten om samen met jou aan de slag te gaan om meer yoga in je gymles te integreren! 

Vandaag wil ik het hebben over een belangrijk onderdeel van yoga: de kracht van ademhalingstechnieken.

Wanneer kinderen dit goed onder de knie krijgen, geef je hen eigenlijk een cadeau voor de rest van hun leven. Ademhaling is namelijk alles.

Ik heb dit persoonlijk ervaren met Roos, mijn oudste dochter van 7.

Afgelopen zomer had ze een snee in haar voet die gehecht moest worden in het ziekenhuis. Ze was erg verdrietig en bang voor de naald. Terwijl ik haar vasthield, voelde ik haar trillen van angst. 

Samen hebben we onze ogen dicht gedaan en zijn we gewoon gaan ademen.

We lieten onze ademhaling heel diep gaan, helemaal naar onze voet, naar de pijn die de adem nodig had.

We bleven hiermee doorgaan totdat het hechten klaar was.

Roos werd helemaal rustig van het ademen geworden. De dokter was onder de indruk en zei dat hij nog nooit zoiets had gezien. Hij grapte zelfs of wij niet nog een baantje erbij wilden in het ziekenhuis!

Maar ‘the bottom line’ is:

Wanneer je je focust op de pijn, vergeet je soms helemaal te ademen. En dat maakt je alleen nog maar meer overstuur.

Ademhalingstechnieken kunnen echt een verschil maken, vooral in zulke stressvolle situaties.

Voordelen van Ademhalingstechnieken

Ademhalingstechnieken en mindfulness hebben ontzettend veel voordelen voor kinderen, ik noem er een paar:

  • Verminderde Stress: Het helpt kinderen om hun stressniveau te verlagen en rustiger te worden.
  • Verbeterde Focus: Door zich te concentreren op hun ademhaling, kunnen kinderen hun focus en concentratie verbeteren.
  • Emotionele Regulatie: Ademhalingstechnieken helpen kinderen om hun emoties beter te reguleren en kalm te blijven in stressvolle situaties.
  • Betere Prestatie: Kinderen die regelmatig ademhalingsoefeningen doen, kunnen beter presteren in zowel fysieke als schoolse activiteiten.

Ademhalingsoefeningen voor de Gymles

De Kracht van Ademhalingstechnieken in de Gymles

Een van de simpele ademhalingsoefeningen die je met kinderen in de gymles kunt doen is als volgt:

  1. Liggen op de grond: Laat de kinderen op de grond liggen en voelen hoe hun lichaam zwaar wordt en dieper in de grond zinkt.
  2. Focussen op de navel: Laat de kinderen hun aandacht richten op hun navel.
  3. Rustig ademen: Laat hen hun ademhaling rustig doorgaan en blijf zelf ook kalm ademen.
  4. Gedachten terugbrengen: Vertel de kinderen met een zachte stem dat het normaal is als hun gedachten afdwalen. Laat hun aandacht rustig en blij terugkeren bij hun navel wanneer dit gebeurt.

Doe deze oefening voor ongeveer 2 minuten.

Vraag de kinderen na de oefening wat ze voelden of ervaarden en of ze iets willen delen van deze ademhalingsoefening. Je zal merken dat je klas rustiger is dan voor de oefening. 

Heb jij de cursus al gekocht? 📚🧘‍♀️🧘‍♂️ 

Je kunt nog tot 24 juni met 25% korting de cursus ‘Yoga in de Gymles‘ aanschaffen! Daarmee krijg je, naast ademhalingsoefeningen die je kunt doen met je leerlingen, praktische inzichten waarmee je gemakkelijk yoga aanbiedt tijdens je gymles.

Word ook bevoegd yogadocent voor yogalessen in het basisonderwijs! ✨👩‍🏫👨‍🏫

Gerelateerde artikelen

Reacties