Gymspiratie

Voor iedere gymles een goed idee!

  • Gymspellen
    • Alle gymspellen
      • Basisonderwijs
      • Voortgezet Onderwijs
    • Spel van de Maand
    • Demo voorbeelden
    • Mijn Favorieten
    • Upload een Spel
  • Periodeplanner
  • Info
    • Over ons
      • Het team
      • Onze Partners
    • Veel Gestelde Vragen
    • Algemene Voorwaarden
    • Privacyverklaring
    • Updates ontvangen
  • Blog
  • Mijn Account
    • Inloggen/Mijn Account
    • Mijn Favorieten
    • Winkelmand
    • Algemene Voorwaarden
  • Word Lid
  • Contact
Home | Blogberichten | Geef gericht feedback met de 4 C’s

Geef gericht feedback met de 4 C’s

1 december 2017 door Hans Visser - Geef een reactie

Misschien ken je het wel…ik had er als beginnend vakleerkracht in ieder geval ‘last’ van: overal en altijd feedback willen geven. Na iedere streksprong gaf ik een aanwijzing & bijna bij ieder set-shot een tip. Het gevolg? Leerlingen wisten niet meer waar ze nou precies op moesten letten.

Ik weet nog goed dat ik tijdens de didactieklessen op de HALO leerde dat het belangrijk was te werken met de 4 C’s; een ezelsbruggetje dat ik vanaf toen ben gaan gebruiken: Constateren, Corrigeren, Controleren en Complimenteren.

De 4 C’s: Constateren – Corrigeren – Controleren & Complimenteren

Constateren

Tijdens deze fase ‘zie’ je dat er iets verbeterd kan worden. Dat kan uiteraard op motorisch gebied zijn, maar ook op gedrag. Het kunnen constateren vraagt vanuit de docent een bepaald kennisniveau; om iets te kunnen zien dien je te weten waar je op moet gaat letten.

Een valkuil van stagiaires en soms docenten is dat zij graag de gehele beweging willen analyseren en corrigeren (aanwijzingen/feedback geven). Dit is niet alleen in de meeste gevallen moeilijk te zien, maar de kans is groot dat de leerling overladen wordt door feedback.

Focus je dus op het belangrijkste punt van de beweging en ga daar verder meer aan de slag.

Corrigeren

Feedback geven over bewegingen (dit kan natuurlijk ook t.a.v. gedrag) moet op een ondersteunde manier worden aangeboden. Een zelf-reflecterende manier is hierbij effectief.

Twee jaar geleden heb ik op een terugkomdag van de Fontys Sporthogeschool een workshop bijgewoond van Michiel Hermans die ging over Active Reviewing. Dit houdt in dat je door inzet van speelse en laagdrempelige vormen leerlingen zelf feedback leert geven t.a.v. hun eigen gedrag of presteren. Een aanrader voor docenten die meer willen weten over reflecterend sturen tijdens de gymlessen.

Tijdens de “constaterende fase” lette je op één onderdeel, en nu geef je ook enkel op dat onderdeel feedback (dan wel correctie als er aanpassing nodig is of een compliment als het goed gaat).

Bij een correctie is het soms nodig om het arrangement aan te passen, zodat de leerling ook door het arrangement wordt uitgedaagd zijn beweging aan te passen. Vooraf geef je aan bij de leerlingen waar je op gaat letten. Zo geef je bij springen over de kast aan dat je bijvoorbeeld gaat letten op het plaatsen van de handen en wat het ideaalplaatje hierbij is.

Controleren

Na het geven van corrigerende feedback is het belangrijk dat leerlingen iets doen met de door jou gegeven feedback. Controleer hier dus goed op.

Als je bij een leerling aangeeft dat hij de volgende keer zijn handen anders op de kast moet zetten, controleer je dit de volgende poging en geef je enkel hier weer feedback over. Een valkuil kan zijn dat je op zoek gaat naar een volgend onderdeel in de beweging dat ook gecorrigeerd moet worden. Voor de lesgever is de controlerende fase belangrijk om te bepalen of de doelstelling van de les is behaald.

Complimenteren

Over dit onderdeel wordt veel gesproken en geschreven. In mijn ogen staat het geven van een compliment voor afsluiting van een cyclus die vanaf het constateren is ingezet. Hoe bewuster de docent en de leerling de vorige 3 fases hebben doorlopen, hoe waardevoller het compliment. En niets is er natuurlijk zo mooi als de docent vraagt of je nog 1 keer aan de klas wil laten zien hoe goed je het kan. De complimenten die ik geef gaan vooral over het proces, zodat de leerling weet waar hij een compliment over krijgt.

Conclusie

Dit is niet de vijfde C, maar de conclusie van dit stuk ;). Door het inzetten van de 4 C’s in de les is het eenvoudiger om leerlingen en hun prestaties te volgen. Leerlingen weten wat er van hen wordt verwacht en krijgen specifieke feedback over eigen presteren.

Over Hans Visser

Hans is afgestudeerd op de HALO en sinds 2007 werkzaam in het onderwijs. In het schooljaar 2007-2008 heeft hij gewerkt op een basisschool, hierna is hij gaan werken op het Voortgezet Onderwijs.

Voor Gymspiratie houdt hij zich vooral bezig met het VO-gedeelte.

Categorie: Blogberichten, Lestips

Opslaan als favoriet

You need to login or register to bookmark/favorite this content.

Anderen bekeken ook:

  • #GymspiratieChallenge Maart
    #GymspiratieChalllenge Maart 2017

    We hebben weer een nieuwe challenge voor de maand maart. Davy stuurde ons deze, bedacht en uitgevoerd door zijn leerlingen. Zij haalden 4, wie lukt het vaker? Post je filmpje op onze Facebookpagina of Instagram met #GymspiratieChallenge.

  • Gymspiratie Jaaroverzicht 2018
    Ons 2018 & onze plannen voor 2019

    Het is weer de tijd van de terugblikken. Hans, Ronald, Ron, Anouk en ik kijken terug op een fantastisch 2018, met als hoogtepunt de enorme hoeveelheid nieuwe leden die we hebben mogen verwelkomen…ruim 1500 namelijk! Wat er allemaal gebeurt is, én wat we in 2019 gaan doen lees je hieronder. Uitbreiding van ons team Door […]

  • Enquete Materiaal

    Onze collega’s Jeroen de Krom en Hans Melaard, beide opleidingsdocenten aan de HALO, volgen de Master Sport en Beweeginnovatie aan de Hogeschool Arnhem Nijmegen (HAN). Zij voeren momenteel een enquete uit onder gymleerkrachten. Meedoen kost minder dan 2 minuten, en je kunt een Gymspiratie-lidmaatschap winnen! ‘Onze interesse gaat uit naar het aanpassen van beweegmaterialen, waardoor […]

  • Nieuwe Partner: MQ Scan

    Misschien heb je het al voorbij zien komen op Facebook: sinds vorige week is MQ Scan een nieuwe partner van Gymspiratie. De MQ Scan maakt het mogelijk om met een basisuitrusting binnen 1 lesuur al je leerlingen motorisch te testen. Als je dat 2x per jaar doet, heb je een goed beeld van de progressie van je […]

Op zoek naar meer inspiratie?

Als Premium Pluslid geniet je van de volgende voordelen:

  • 864 gymspellen voor PO & VO
  • Online periodeplanner
  • Je favoriete spellen makkelijk terugvinden
  • Materiaaltekeningen te downloaden
  • Spellen opslaan als PDF
  • 100% korting op al onze e-books

Word hier lid en gebruik direct al onze spellen in je volgende gymles!

Geef een reactie Antwoord annuleren

Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.

Partners

De Haagse Scholen MQ Scan De Spelles Sport '81 Sport '81

Wij doneren jaarlijks 1% van onze omzet aan Sports for Children.

Postadres

Postbus 2940
2601 CX Delft
06-41764341
[email protected]

KvK: 57100306
BTW: NL001103471B82

Links

Blog
E-books
Lidmaatschappen
Mijn account
Over ons
Studiedagen
Veel Gestelde Vragen
Webwinkel

Betaalmogelijkheden

iDeal PayPal Mastercard Visa Bancontact

We inspireren 1903 gymleerkrachten en andere sportprofessionals met onze 864 online gymspellen.

Wil je het gemak van Gymspiratie ook ervaren? Word dan hier lid!

Social

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Pinterest
  • Twitter
  • Video
  • YouTube
  • Inloggen
  • Algemene Voorwaarden
  • Privacyverklaring
  • © Copyright 2016-2021 Gymspiratie.nl
We gebruiken cookies om ervoor te zorgen dat onze website zo soepel mogelijk draait. Als je doorgaat met het gebruiken van de website, gaan we er vanuit dat ermee instemt.OkWeigerenPrivacyverklaring