Voor iedere gymles een goed idee! › Forums › Gymspiratie Ledenforum › Kijkwijzers/lesbrieven › Reactie op: Kijkwijzers/lesbrieven
-
Op het PO gebruikte ik regelmatig kijkwijzers, vooral bij acro en turnen. Leerlingen konden dan in stapjes en op eigen niveau aan de slag. Ook voor sommige klassikaal (afgooi)spellen gebruikte ik soms kijkwijzers, maar deze hadden dan vooral iets te maken met puntentelling.
Een handige kijkwijzer die ik zelf ooit getekend heb was die van een stopwatch. Hierop stond op beschreven op welke knopjes ze wel/niet moesten drukken en hun functies. Deze plastificeerde ik dan en daar kon ik dan ook de tijd opschrijven die ze aan moesten houden.
Bij de bovenbouw gebruikte ik weleens lesbrieven/kijkwijzers bij vrije keuze lessen (bijv. 6 vakken en dan zelf mogen kiezen). Ze konden dan zelf lezen wat de bedoeling en spelregels zijn.
In het VO, op een ISK school, gebruikte ik vooral kijkwijzers ter ondersteuning van de spellen, doordat er nog weleens sprake was van een taalbarrière.
In het PrO maak ik geen gebruik van kijkwijzers of leskaarten.
Mijn tips:
– veel tekening, weinig tekst
– geen lijnpoppetjes, maar 2d of 3d figuren.
– makkelijk hanteerbaar (dus A5 of A6 formaat)
– plastificeren
– gebruik google; beter goed gejat dan slecht verzonnen.