IQ parcours

Gave energizer, die zowel motorisch als cognitief uitdagend is.

Schoolplein, gymzaal of speellokaal. Verspreid (op spring afstand) liggen letters, cijfers en vormen verspreid. Iedere soort bij elkaar in de buurt. De soorten kunnen op sommige schoolpleinen al aanwezig zijn. Indien dit niet het geval is zou je dit ook, na toestemming, aan kunnen brengen met speciale verf, tape of stoepkrijt (in de gymzaal).

De leerlingen gaan om de beurt het parcours afleggen.

Letters:

  • De leerling springt eerst van a naar b, van b naar c enz.

Cijfers:

  • De leerling verzint zelf een som en springt van cijfer naar het plus-, min-, gedeeld door teken en dan weer naar een cijfer. Bijvoorbeeld: 1 + 1 = 2 of 4 – 1 = 3 of 1 x 2 = 10.

Vormen:

  • De leerling springt van vorm naar vorm. Dit kan een vooraf afgesproken volgorde zijn, een door een andere leerling aangegeven volgorde zijn of een zelf verzonnen volgorde zijn.

Let er op dat de volgorde niet te ver van elkaar af ligt, anders kunnen ze er niet meer naar toe springen.

Makkelijker

  • Kleinere afstand tussen de letters, cijfers en vormen.
  • Alfabet liedje meezingen: Abcdefghijklmnopqrstuvwxyz doen ook nog mee, abc tot xyz dat zijn de letters van het alfabet!
  • Makkelijkere sommen.

Moeilijker

  • Grotere afstand tussen de letters, cijfers en vormen.
  • Alleen nog met 2 voeten tegelijk springen.
  • Moeilijkere sommen (evt. vermenigvuldigen of delen).
  • Alfabet niet op volgorde maken maar bepaalde woorden maken. Lesgever geeft kaartjes met woorden aan de kinderen die ze moeten spellen.
  • Vormen; allemaal juist andere vormpjes kiezen, of allemaal andere kleuren kiezen.
  • Doe het parcours nu eens op tijd.

Wedstrijdelement toevoegen:

  • Als je de verkeerde volgorde springt dan heb je 1 minpunt.
  • Als je de goede volgorde springt dan heb je 1 pluspunt.
  • Als je de goede volgorde springt en de snelste leerling bent dan krijg je 2 pluspunten.

Andere schoolvakken integreren:

  • Topografie: van plaats naar provincie springen.
  • Geschiedenis: juiste combinaties maken.
  • Natuur: juiste combinaties maken.

Reacties