Olympische Winterspelen – Massastart

Als eerste schaatser over de finish komen.

Hele zaal. D.m.v. pylonen is er een “ijsbaan” uitgezet. Halverwege een lange zijde is de start/finishlijn. De leerlingen staan achter de start/finishlijn opgesteld. Iedere leerling krijgt twee (statische) vloerdoekjes die hij onder zijn schoenen vastmaakt.

Halverwege een lange zijde van de ijsbaan is de start/finishlijn. Hierachter staan de leerlingen opgesteld. Zij hebben ieder onder elke voet een vloerdoekje vastgemaakt. Op teken van de leerkracht starten zij met schaatsen. De leerlingen schaatsen bijvoorbeeld 5 ronden. De schaatser die als eerste over de finishlijn is heeft gewonnen.

  • Zorg er voor dat de vloerdoekjes goed om de schoen of tussen de schoen zijn vastgemaakt.
  • Je mag elkaar niet opzij duwen.
  • Als je rent i.p.v. schaatst dan ben je gediskwalificeerd.
  • De schaatser die als eerste over de start/finish komt die wint.

Makkelijker

  • Grotere schaatsbaan (= meer tijd voor langzamere starters).
  • Kleinere schaatsbaan (= makkelijker voor snelle starters).
  • Minder tegenstanders.

Moeilijker

  • Grotere schaatsbaan (= moeilijker voor snelle starters).
  • Kleinere schaatsbaan (= moeilijker voor langzamere starters).
  • Meer tegenstanders.

Wil je meer competitie in de massastart verwerken? Gebruik dan (net zoals bij het echte spel) het puntensysteem. De puntentelling die tijdens de Olympische Spelen wordt gehanteerd heb ik vertaald naar een schoolse situatie:

Er wordt begonnen met een eerste halve finale, waarin 12 schaatsers starten. De race gaat over 8 rondes. Voor de winnaar zijn er 60 punten, voor de tweede plaatsen zijn er 40 punten en voor de derde plaats zijn er 20 punten. Na 2, 4 en 6 rondes is er een tussensprint. Hier valt 5, 3 en 1 punten te verdienen. De acht schaatsers met de meeste punten gaan naar de finale. Hierna volgt nog een tweede halve finale.

De finale wordt dan verreden over bijvoorbeeld weer 8 rondes (of meer of minder naar eigen inzicht). Hierbij worden geen punten meer verdient, maar wordt er gekeken naar de volgorde van finishen.

Reacties