Op een rij staan

Bevorderen van de sociale vaardigheid d.m.v. samenwerken.

De leerkracht laat een diagonale lijn zien die dwars door het klaslokaal loopt. Alle leerlingen staan verspreid door het klaslokaal.

Wanneer de leerkracht het startsein geeft verplaatsen de leerlingen zich in stilte en zonder te praten zodat ze op bijvoorbeeld alfabetische volgorde komen te staan.

De leerkracht geeft de leerlingen een bepaald aantal minuten de tijd om de opdracht te voltooien.

Wanneer de tijd om is vraagt hij alle leerlingen om hun naam hardop te zeggen. Op deze manier krijgen de leerlingen door of ze goed staan of ergens anders hadden moeten staan.

Na overleg kan je doorgaan naar de volgende opdracht.

Andere opdrachten kunnen zijn:

  • Lengte
  • Leeftijd
  • Schoenmaat
  • Huisnummer
  • T-shirtmaat
  • etc.

Makkelijker

  • Leerlingen mogen wel praten

Leerlijn

Speleigenschappen

Reacties